Polska żona i seiza

seiza pl

Seiza to tradycyjny sposób siedzenia w wyprostowanej pozycji ze zgniętymi kolanami stosowany w Japonii.

Pomysł na ten komiks zaczerpnęłam z pierwszej wizyty w Japonii. Podczas pobytu w rodzinnych stronach mojego męża odwiedziliśmy jego babcie (mamę mojego teścia). Cała rodzina zebrała się w babcinym, dość tradycyjnym domu z tatami, po to aby przygotować mochi na Nowy Rok. Pisałam już o japońskich noworocznych tradycjach w tym poście: Nowy Rok w Japonii – Sylwester i O-ShougatsuChoć siedzenie na podłodze nie jest mi obce to siedzenie w pozycji seiza przez dłużej niż 10 minut okazało się być dla moich nóg nie lada wyzwaniem. Pomimo iż moje nogi były ścierpnięte i nie mogłam nimi ruszać, to nie chcąc być niegrzeczną postanowiłam, że wytrzymam. Na szczęście mój mąż wraz z teściową zauważyli, że coś jest nie tak. No i dostałam do siedzenia taborecik.

Chce mi się śmiać za każdym razem kiedy trafiam w albumie na zdjęcie, na którym to siedzę na taborecie w towarzystwie Japończyków siedzących na podłodze. Myślę sobie wtedy, że pomimo iż nie jestem przyzwyczajona do niektórych z japońskich rzeczy, i obce mi są niektóre tradycje, to dobrze wiedzieć, że mogę liczyć na zrozumienie i wsparcie nie tylko mojego męża, ale i jego rodziny.

Od tamtego dnia, kiedy to przygotowaliśmy mochi, rodzina mojego męża zawsze dawała mi opcję siedzenia na krześle. Ja jednak wolałam wtedy i wolę teraz siedzieć ze wszystkimi na równi, a więc jeśli wszyscy siedzimy na podłodze to ja razem z nimi tylko za miast seiza’y siadam po turecku.


Komiks dostępny w angielskiej wersji językowej. KLIKNIJ TUTAJ ABY CZYTAĆ W ENGLISH.
WSZYSTKIE KOMIKSY PO POLSKU DOSTĘPNE TUTAJ.
READ ALL COMICS IN ENGLISH HERE.
One thought on “Polska żona i seiza

Leave a Reply

